06 1851 6435 info@lekkersturen.nl
Jaguar E Type Series I 42

Te Koop – Sixties Icoon – Jaguar E-Type Series 1 Roadster – 1966

Jaguar E-Type Series 1 Roadster 1966 Stuur

Foto’s: Movendi Duitsland

Het is waarschijnlijk niet overdreven om de Jaguar E-Type als een van de meest iconische ontwerpen uit de autogeschiedenis te betitelen. Net als bij de Porsche 911, de VW Kever, de Morris Mini en de Citroën 2CV zullen er slechts weinigen zijn die de E-Type niet kunnen herkennen en benoemen. De gestroomlijnde neus met de koplampen achter glas, de motorkap waar geen eind aan komt, de wielen die net als bij Porsche’s 356 diep in de carrosserie vallen, het zijn kenmerken die in het collectieve geheugen gegrift staan.

Jaguar E-Type Series 1 AchterzijdeDe E-Type maakte zijn debuut in het voorjaar van 1961, op de autoshow van Geneve. Het was een sensatie, zulke extravagante vormen in een tijdperk waarin de armoede van de jaren ’50 nog goed voelbaar was. De E-Type verrichtte als het ware de aftrap van de sixties, het decennium waarin op maatschappelijk gebied zoveel zou veranderen. De Beatles waren nog een relatief onbekend bandje die faam probeerden te maken in Hamburg, de seksuele revolutie moest nog op gang komen en het Woodstock festival liet nog 8 jaar op zich wachten.

Jaguar E-Type LuchtroosterHet was een ontwerp van Malcolm Sayer, in de oorlog werkzaam als vliegtuigbouwkundig ingenieur, vanaf 1951 werkzaam bij Jaguar. Hij was ook verantwoordelijk voor de C-Type en de D-Type, samen goed voor vijf Le Mans overwinningen. Het was gezien zijn achtergrond zeker geen toeval dat Sayer’s ontwerpen uitblonken door hun aerodynamische vormgeving. Bovendien hadden de D- en de E-Type een monocoque constructie (de carrosserie is het dragende gedeelte), een principe dat rechtstreeks uit de luchtvaart afkomstig is.

Jaguar E-Type Series 1 Roadster 1966 InterieurVolgens de overlevering zou Enzo Ferrari de E-Type ooit de mooiste auto ter wereld hebben genoemd. Waar of niet, feit is dat het ontwerp dusdanig hoog wordt aangeslagen dat de auto een plek heeft gekregen in het Museum of Modern Art in New York. Gelukkig maar dat, terwijl voor allerlei Ferrari’s meerdere miljoenen worden betaald, de Serie I E-Type nog steeds voor minder dan een ton te vinden is. Relatief goedkoop was de Jaguar toen ook al. Tijdgenoten met een Ferrari, Aston Martin en Bentley logo waren in 1961 aanmerkelijk duurder, vaak meer dan twee keer zo duur. Mag je de auto überhaupt vergelijken met auto’s van eerder genoemde merken? Qua prestaties deed de E-Type amper onder voor de creaties uit Maranello (die toentertijd standaard met een V12 uitgerust werden), en zeker niet voor een Bentley of een Aston. Qua uiterlijk? Ach, zoals Enzo zelf al zei……

Jaguar E-Type Series 1 Roadster 1966 ZijkantDe E-Type werd geproduceerd van ’61 tot en met ’74, en er zijn grofweg drie gedaantes te onderscheiden, de Serie I, II en III. Onder invloed van Amerikaanse wetgeving (Amerika was immers verreweg de grootste afnemer van wat daar bekend stond als de XK-E) verdwenen bij de Serie II de karakteristieke koplampen achter glas, en de fijnzinnig vormgegeven achterlichtunits moesten het veld ruimen voor aanmerkelijk lompere exemplaren. Toch bleef de fraaie lijnvoering in tact, iets wat bij de Serie III niet meer het geval was. Toen deze in ’71 z’n opwachting maakte (met 5.3 liter V12 motor), kwam de titel “de mooiste auto ter wereld” gewoon weer in Italiaanse handen. De Serie I is dus wat mij betreft “the one to have”. Vroege versies hadden een 3.8, latere versies een koppelrijkere 4.2 liter zes-in-lijn motor. Aangezien bij de 4.2 een paar zwakke punten van de 3.8 verbeterd waren (versnellingsbak en remmen), zou je de Serie I 4.2 als de ultieme E-Type kunnen beschouwen. Ook al is in liefhebberskringen de 3.8 gewilder, wat zich vertaalt in hogere prijzen. Jaguar E-Type Series 1 Roadster 1966 MotorDe versie die bij Movendi in Düsseldorf staat is een Serie I 4.2, een zwarte roadster uit 1966 en heeft een vraagprijs van 80.000 euro. Movendi bevindt zich overigens in een oud stationsgebouw (Classic Remise) dat onderdak biedt aan meerdere bedrijven met als gezamenlijk thema de auto. Zeker een bezoekje waard voor de ware petrolhead. Volgens de gegevens van de aanbieder gaat het om een auto uit South Carolina die rond de eeuwwisseling gerestaureerd is. Nou is de ene restauratie de andere niet, en gezien het feit dat de prijzen van topexemplaren ver boven de ton en soms zelfs boven de 2 ton liggen zal dit niet een auto in concoursconditie zijn. Goed nieuws voor diegene die de auto gebruikt waar Malcolm Sayer hem voor ontworpen heeft: rijden!

Krijg jij ook het gevoel om je hypotheek te verhogen en deze E-Type er bij te nemen? Laat het even weten door hieronder een berichtje achter te laten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *