06 1851 6435 info@lekkersturen.nl
Ferrari 365 GTC4 Schuinachter - 1972image

Te Koop – Non Identical Twins – Ferrari 365 GTC/4 – 1972

Het leven is lang niet altijd eerlijk. Meestal niet zelfs. Terwijl de Ferrari 365GTB/4 (hierna kortweg de “Daytona” genoemd) een welhaast iconische status kreeg, heeft haar twee-eiïge tweelingzusje altijd een relatief anoniem bestaan geleid.

We hebben het dan over de 365GTC/4 (hierna kortweg “C4” genoemd).

Ferrari 365 GTC4 interieur - 1972

Foto: RM Auctions

De C4 is ten dele tegelijkertijd geproduceerd met z’n zusje (’71-’72), en die dezelfde legendarische Colombo V12 (in dit geval in 4,4 liter vorm) deelde met de Daytona. Hier zijn natuurlijk wel een paar redenen voor te bedenken. Zo heeft de Daytona menig race-succes op de internationale circuits gekend, van Le Mans tot, je raadt het al, Daytona. Verder genoot de Daytona door middel van meerdere optredens op het witte doek wereldwijde bekendheid (zo schreef Kris Kristofferson een zeldzame Spyder versie volledig af in de film “A Star is Born”), terwijl ook hier de C4 haar dagen in de anonimiteit versleet.

Ferrari 365 GTC4 Schuinvoor - 1972
Natuurlijk, elke Ferrari-liefhebber wist dat de auto in de vroege jaren ’70 in een oplage van zo’n 500 stuks gebouwd is, dat hij het chassis en de motor met de Daytona deelt, en dat het een wat minder sportief en meer voor de lange afstand ontworpen auto is dan de Daytona. Maar veel autoliefhebbers die heus wel een 512BB van een Testarossa konden onderscheiden, hadden nog nooit van een 365GTC/4 gehoord.

Ferrari 365 GTC4 - 1972

Nou ben ik de laatste die zal zeggen dat dit allemaal op het punt staat te veranderen. De Daytona zal altijd de gewildere, duurdere auto blijven. Ook al zijn er drie keer zoveel exemplaren van gebouwd. Maar omdat de Daytona steeds onbetaalbaarder wordt, is er een stijgende interesse in de C4 waar te nemen. Waar je niet eens zo heel erg lang geleden al voor een dikke ton een C4 kon bezitten, lijkt 3 ton vandaag de dag de norm. En terecht, want het is een uitstekend alternatief voor een Daytona, zeker voor minder dan de helft van het geld.
Eenzelfde trend zie je bij andere auto’s die in de schaduw staan van hun veel bekendere en gewildere familielid. Sinds de prijzen van klassieke Porsche 911’s (van voor 1973 dus) door het dak zijn gegaan, mag de (uiterlijk identieke) 912 zich in een vergrote belangstelling verheugen. Nu de BMW E30 M3 buitengewoon gewild (en dus duur) is, is er ook meer vraag naar de 320is, de Italiaanse versie met een verkleind S14 blok. Een ander schoolvoorbeeld is de Aston Martin DB6, lange tijd het weinig populaire broertje van de DB5, vandaag de dag ronduit onbetaalbaar geworden. Wat simpelweg alles te maken heeft met de onvoorstelbare prijsontwikkeling van de DB5.

Ferrari 365 GTC4 motorruimte - 1972Maar laat ik niet afdwalen, de reden dat deze bijdrage van mij over een 365GTC/4 gaat, is dat er bij RM Auctions in Londen op 8 september een geveild gaat worden. Het genoemde verwachte verkoopbedrag: 220.000 – 280.000 euro.

Het gaat om het donkerblauwe exemplaar op de foto’s, met de Borrani spaakwielen (standaard: Cromodora) een auto om je vingers bij af te likken.

Ferrari 365 GTC4 zijkant - 1972

Toevalligerwijs wordt een soortgelijk exemplaar deze maand al bij Bonhams in Carmel (Californië) geveild.

Het zou mij niet verbazen als beide auto’s aanmerkelijk meer dan hun estimate zullen opbrengen, wat voor de liefhebber eigenlijk jammer is. Liefhebbers zijn gek op ondergewaardeerde auto’s.

Gelukkig zijn er altijd weer andere auto’s die in de schaduw staan, auto’s die gezien hun afkomst, uiterlijk, prestaties, verleden, of wat voor reden dan ook eigenlijk veel meer waardering zouden verdienen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *