06 1851 6435 info@lekkersturen.nl
Porsche Cayman Velg

Simply Red – Porsche Cayman S te koop uit 2009

De Porsche Cayman kan inmiddels met de groten der aarde meekomen in de vorm van de GT4. Met een rondetijd op de Nürburgring Nordschleife van 7:42 laat hij erkende grootheden als de Ferrari 599, Audi R8 V10, Chevrolet Corvette C6 Z06 en zelfs de Lamborghini Gallardo Superleggera achter zich, en de Porsche Cayman moet slechts vier seconden toegeven op de Ferrari 458 Italia, een auto die meer dan twee keer zo duur is . (Gebaseerd op de rondetijden uit de maandelijkse Supertest uit het toonaangevende Duitse blad “Sport Auto”)

Het begin van de Porsche Cayman

Je zou bijna vergeten hoe het allemaal begon voor de (ooit) kleine Porsche met middenmotor. In een ver verleden was daar natuurlijk de 914, in de volksmond Vopo genoemd. Hij was immers het resultaat van een samenwerking tussen Volkswagen en Porsche. Nadat die auto met z’n zo karakteristieke uiterlijk een stille dood was gestorven in 1976 bleef het lang stil op het gebied van de Porsche met middenmotor. Tot daar in 1993 (Porsche was toen op sterven na dood) op de autoshow van Detroit de Boxster Concept Car stond, een auto die erg goed door het publiek werd ontvangen. De wagen werd in 1996 in productie genomen, and the rest (as they say) is history. Het roemruchte merk herrees uit de as en decennia van ongekende groei zouden volgen.

Porsche Cayman achterkant

Van een minder ver verleden dateert de Porsche Cayman S uit de 987 serie, het zustermodel van de Boxster van de tweede generatie. Geïntroduceerd in 2005 met 3.4l motor (295 pk), later vergezeld door de Cayman (2.7l, 245 pk). Geroemd om z’n uitstekende rijeigenschappen (boze tongen beweren dat Porsche de Cayman indertijd bewust niet zo snel maakte als hij in potentie was, om de 911 klanten niet in verlegenheid te brengen) kan deze tien jaar oude auto nog uitstekend voor de dag komen in vergelijking met modernere sportwagens. Over het algemeen schrijven auto’s als ze eenmaal een jaar of tien oud zijn niet zoveel meer af. Een goede reden dus om eens op zoek te gaan naar een leuke Porsche Cayman S.

Porsche Cayman schuinvoor

Problemen van een Porsche Cayman

Je vindt ze vanaf zo’n 25 mille, maar de exemplaren van vóór de facelift worden geplaagd door problemen met de intermediate shaft bearing. De intermediate shaft is een as die de vier nokkenassen aandrijft, en het lager van deze as geeft vroeger of later de geest. Gevolg: terminale motorschade. Ik schreef hier al eerder over in een artikel over de Porsche 996, ook uitgerust met het M96 blok. De gefacelifte 987 Cayman S (2009-2011, 320 pk), heeft een gewijzigd motorontwerp, zonder de eerdergenoemde IMS, en is dus niet gevoelig voor dit probleem.

Dashboard Porsche Cayman

Mooi rood is niet lelijk voor een Porsche Cayman

Bij American Cars Schinnen staat een fraai exemplaar uit 2009, dat bovendien scherp geprijsd is (€33.900). PDK of handbak, het is een beslissing die Porsche liefhebbers blijft verdelen. Deze is uitgerust met de PDK bak, feit is dat PDK superieur is aan z’n voorganger, Tiptronic. De auto heeft 125.000 km gelopen, en ziet er op het eerste gezicht netjes uit. De Nürburgring-sticker is nooit een pluspunt, maar het hoeft ook zeker niet te betekenen dat de auto elk weekend is ingezet voor snelle ronden tijdens “Touristenfahrten”. Grote roze olifant in de kamer is natuurlijk het interieur. Knalrood, overal waar je kijkt. Etwas gewöhnungsbedürftig, zoals Duitsers dat zo mooi eufemistisch kunnen zeggen. Wellicht verklaart dit interieur de scherpe prijs, ik zou de auto er in ieder geval niet om laten staan.

Porsche Cayman interieur

Een link naar de advertentie vind je hier.

Foto’s van American Cars Schinnen

Groet,

Michiel Tjoa

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *