06 1851 6435 info@lekkersturen.nl
Ford Taunus XL Turnier - 1972 Achterkant

Te-Koop: Met de groeten van Knudsen – Ford Taunus XL Turnier – 1972

Waar zijn ze gebleven, de Ford Taunussen uit de jaren ’70? Tot diep in de jaren ’90 kon je ze op elke straathoek vinden, en plotseling waren ze verdwenen. Bestaan ze nog? Jazeker, er staat een fraaie Taunus te koop in Duitsland.

Ford Taunus XL Turnier - 1972 Zijkant Achter

Dat auto’s uit het straatbeeld verdwijnen is op zich niet zo verwonderlijk, ze worden vervangen door nieuwere modellen en eindigen één voor één op de schroothoop. De Taunus werd in ’82 vervangen door de Sierra, en die is ook al weer verdwenen uit het straatbeeld. Maar de Taunus leek van het ene op het andere moment plotseling volledig verdwenen, en vandaag de dag heb je meer kans een betrouwbare politicus op het Binnenhof in Den Haag tegen te komen dan een Ford Taunus in het wild te spotten. Ford Taunus XL Turnier - 1972 Interieur groot

De Taunus waar het vandaag over gaat is een TC (Taunus-Cortina) model, ook bekend als de “Knudsen” Taunus. Ford afficionado’s weten natuurlijk precies hoe hij aan deze bijnaam komt, voor alle anderen een korte uitleg:

Ford Taunus XL Turnier - 1972 ZijkantDeze Taunus was radicaal anders dan z’n voorganger en de tijdens de ontwikkeling was Semon “Bunkie” Knudsen (what’s in a name) CEO van de Ford Motor Company. Volgens de overlevering wilde hij de nieuwe Taunus (uiteindelijk een auto voor de Europese markt) een Amerikaans tintje geven en zo kwam deze wagen aan z’n karakteristieke voorkant. Hij werd eind ’70 geïntroduceerd, de eerste Knudsen Taunussen zijn van modeljaar ’71. Knudsen zelf was toen al ontslagen door Henry Ford II, bij Ford deed de term “Bunkie is history” toentertijd de ronde, een ludieke variant op een oude quote van Henry Ford: “History is bunk”.

Ford Taunus XL Turnier - 1972 VoorkantHelaas heeft de Taunus niet lang met het “Knudsen” front mogen rondrijden, in ’75 werd een strakkere, vierkantere vorm geïntroduceerd. Al met al zijn er ongeveer een miljoen exemplaren geproduceerd tot en met ’75. De eerder genoemde zeldzaamheid van deze auto vandaag de dag heeft alles te maken met z’n onbedwingbare neiging om samen te smelten met de elementen. Auto’s uit de jaren ’70 staan sowieso niet bekend om hun roestbestendigheid, maar er zijn zeker gradaties. Aan de uiterst linkerkant van het spectrum auto’s van Alfa Romeo, Fiat en consorten (vooral de Alfasud spreekt in dit opzicht tot de verbeelding), aan de rechterkant Mercedessen en Volvo’s. Helaas bevindt de Knudsen Taunus zich aan de linkerkant van dit spectrum….. Zelf heb ik de eerste tien jaar van mijn leven (tussen ’72 en ’82) op de achterbank van een Knudsen Taunus (een Turnier) mogen doorbrengen, het was bij ons in die periode de gezinsauto. In ’82 was de carrosserie in verregaande staat van ontbinding, reden waarom mijn vader op zoek ging naar een auto met een aluminium carrosserie. Het werd een Land Rover. Roesten deed ie inderdaad niet, maar zoals alle British Leyland producten uit die tijd was ie verre van probleemloos.

Ford Taunus XL Turnier - 1972 Kofferruimte

Het model van vandaag is weliswaar niet geheel roestvrij, maar is volgens de advertentie zeker niet doorgeroest. En dat is al heel wat. Het gaat hier om een XL versie, wat in dit geval niets met het formaat te maken heeft, maar met de uitvoering. De reeks had de volgende varianten: N, L, XL, GXL en GT. De N en de L hadden ronde koplampen, de duurdere versies hadden rechthoekige exemplaren. Naar mijn bescheiden mening hebben de ronde koplampen de tand des tijds het beste doorstaan. Het exemplaar van vandaag is een XL Turnier, een zeldzame stationcar dus.

Ford Taunus XL Turnier - 1972 HemelDe prijs is wellicht aan de hoge kant voor een auto die in originele staat is, maar aan de andere kant: vind er maar eens een. En bovendien: de hedendaagse marktsituatie is dusdanig dat classics in originele staat bovenmatig gewaardeerd worden. Volgens het motto: hij is maar een keer origineel. Elke zichzelf respecterende restaurateur kan deze auto weer in nieuwstaat krijgen, maar dan zijn alle sporen uit het verleden, veel van de kenmerken die oude auto’s “karakter” geven, verdwenen.

De Taunus is te bekijken op Mobile.de en staat te koop voor een prijs van EUR 7.690.

Je kunt ook direkt bellen met Marco Schaerf van Carracho-Classics op +49 (0) 178 5220100 waar de de auto te koop staat.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *