06 1851 6435 info@lekkersturen.nl
Mercedes SL R129 - Schuinvoor

Mercedes R129 SL – Verkocht

Het eind van het jaar is van oudsher een uitstekend moment voor contemplatie. Wat zijn de zaken in het leven die er echt toe doen? Hoe staat mijn huwelijksleven ervoor? Wat heb ik op het professionele vlak bereikt? Wat heeft het nieuwe jaar op deze gebieden in petto? Waar moet het in godsnaam heen met de wereld?
Een logische vraag in dit rijtje is natuurlijk: welke klassiekers of youngtimers bieden een goede plek om mijn overvloedige geld te stallen? De reden dat je dit stukje leest is natuurlijk dat je autogek bent, of op z’n minst geïnteresseerd in auto’s. Dan is de kans groot dat je op enig moment in het leven, danwel op meerdere momenten, een niet onaanzienlijk bedrag in een leuke vierwieler steekt. Auto’s zijn leuk, zo luidt de slogan van een gerenommeerd handelaar in classics. Helemaal waar, maar niemand vind het leuk om zijn moeizaam verdiende geld als sneeuw voor de zon te zien verdampen. Toch is dit wat veel mensen doen als ze een nieuwe, of bijna nieuwe auto kopen. Op een nieuwe auto van zeg 60k verlies je zomaar de helft in drie jaar tijd… Happy new year!

Waardestijging en waardevermindering

De afgelopen jaren hebben we de waarde van veel populaire klassiekers zien stijgen, denk aan de BMW E30 M3, Porsche 911 (alle luchtgekoelde en de GT modellen), Mercedes SL (W113) en de Volkswagen T1. In het duurdere segment zijn evergreens als de Aston Martin DB5, Porsche 911 2.7RS en Mercedes 300SL Gullwing en eigenlijk alle Ferrari’s van vóór 1975 goede voorbeelden. Dusdanig dat de prijzen van veel van deze wagens op een dergelijk hoog niveau staan dat ze:a) niet echt betaalbaar meer zijn voor de meeste mensen en b) de grootste prijsstijging wellicht al achter de rug hebben. Is er dan voor de gewone man die een leuke klassieker wil kopen (én rijden niet te vergeten!) dan geen lol meer te beleven vandaag de dag!? Natuurlijk wel! Niemand heeft een glazen bol, maar er zijn een aantal kenmerken die al de eerdergenoemde auto’s met elkaar gemeen hebben.

Uiterlijk

In de eerste plaats: uiterlijk. Bizarre creaties worden zelden gewilde klassiekers (Aston Martin Lagonda anyone?). Voornoemde auto’s hebben echter allen een adembenemend uiterlijk. Verder is een goede afkomst (van een aansprekend merk dus) een pluspunt. Een laag productieaantal is natuurlijk een garantie voor zeldzaamheid, wat ook weer goed is voor de waardeontwikkeling. Successen op autosportgebied (BMW E30 M3) of bekendheid van TV (Ferrari Testarossa) of van het witte doek (hoe is het in godsnaam mogelijk dat een draak van een auto als de Delorean DMC-12 een gewilde klassieker is geworden!?) leggen de toekomstige klassieker ook geen windeieren. En als een auto al jaren in de schaduw staat van gewildere en duurdere voorgangers kan dat gunstig teken zijn.

De Mercedes SL R129

Wat mij op de Mercedes SL uit de R129 serie brengt. Toegegeven: de auto voldoet niet aan alle eerdergenoemde criteria. Met dik 200.000 geproduceerde exemplaren (van 1989 tot en met 2001) is hij niet echt zeldzaam en autosportsuccessen kende hij niet. Wellicht was hij anders al lang onbetaalbaar geweest. Maar het is een Mercedes, en bovendien een van de best gebouwde Mercedessen ooit. Hij ziet er uitstekend uit (nee, op geen stukken na zo mooi als de W113 Pagoda, maar dat is überhaupt een van de mooiste auto’s ooit gebouwd, en bovendien hebben we het hier over auto’s waarvan de de prijs de grote stijging nog moet maken, niet al gehad heeft), en staat al jaren in de schaduw van z’n voorgangers, de W113 (Pagoda) en de R107.
Prijzen beginnen bij ongeveer 5.000 euro, maar ik betwijfel of dat een weg is die je wilt bewandelen. Het zijn oorspronkelijk auto’s van boven de 200.000 gulden met dito onderhoudskosten. Bovendien zijn er zó veel goede exemplaren te vinden tussen de 15 en 30k dat het “penny wise and pound foolish” zou zijn om een uitgewoond hok aan de onderkant van de markt te kopen.

Mercedes SL R129 Modelkeuze

De auto werd geleverd met een brede keuze aan motoren, met zes, acht of twaalf cilinders. Omdat het toch geen sportauto is, zijn de zescilinders een prima keuze, met name het M104 blok (de SL280 en de SL320). Weinig motoren lopen zo mooi als de zes-in-lijn (later werd dit blok bij Mercedes opgevolgd door de V6), en de M104 staat bekend om z’n levensduur, alhoewel de koppakking nog wel eens de geest kan geven.
De V8 (500SL en SL500) is vandaag de dag amper duurder dan de zescilinder, voor sommigen dus een logische keuze. En voor degenen die het principe “bigger is better” aanhangen is er de SL600 met zijn heerlijke V12. Ook voor de twaalfcilinder hoef je vandaag de dag geen meerprijs te betalen, dat was vroeger wel anders. Toen de auto nieuw was kostte hij echter doodleuk 100.000 gulden méér dan de SL500.
Bij de Croon Classics staat een zeer fraaie SL280 (met het M104 blok dus) voor €23.000 ex. BPM te koop.

Mercedes SL R129 Voorkant

Inderdaad het duurdere segment voor deze auto’s, maar de ervaring leert dat dat toch vaak de beste koop is. De kleurencombinatie (donkerblauw met beige interieur) is tijdloos en een van de beste überhaupt. De staat lijkt onberispelijk en origineel.
En zo blijkt dat een uurtje contemplatie aan het eind van het jaar tot verhelderende inzichten kan leiden: ik wil een Mercedes R129 SL!

Mercedes SL R129

Disclaimer: Wie dit stukje leest kan de indruk krijgen dat ik auto’s als een goede investering zie. Niets is minder waar. Allereerst is het zo dat sommige segmenten van de markt al oververhit zijn IMNSHO en een correctie naar beneden noodzakelijk is. 911’s van vóór 1973 zijn daar een voorbeeld van. Verder is het onwenselijk als allerlei mensen die niets met auto’s hebben maar een surplus aan liquide middelen en masse hun geld in deze markt steken, want het betekent dat klassiekers die ooit nog bereikbaar waren voor janmodaal (nou ja, laten we zeggen jandriekeermodaal), nu helaas onbetaalbaar zijn geworden. En bovendien is het zo dat auto’s nou eenmaal allerlei kosten met zich meebrengen die in veel gevallen enig rendement teniet doen. De bezitter van een 2.7RS Ducktail of 300SL Gullwing heeft de afgelopen jaren tonnen verdiend, maar dat is niet opeens de norm geworden. Wat ik probeerde aan te stippen is dat er zeker nog wel auto’s te vinden zijn voor de klassiekerliefhebber die die geen afschrijving gaan ondervinden, of zelfs waardevermeerdering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *