06 1851 6435 info@lekkersturen.nl
Porsche 996 Turbo

Te koop – Een oase van rust – Porsche 996 Turbo – 2004

Het zijn vreemde tijden waarin we leven. Een tijdperk waarin de prijzen van 911’jes dagelijks stijgen, een tijdperk waarin voor een gewone 993 doodleuk twee keer zoveel wordt gevraagd (en, afgaande op de snelheid waarmee ze verkocht worden, ook wordt betaald) als drie jaar geleden.

De meest recente “Techno Classica” show in Essen was een ware 911 feeding frenzy, met onvoorstelbare prijzen. Wat te denken van een 1967 911S voor €420.000,-!?

 

Porsche 996 Turbo schuinachter links

Porsche 996 en de Weimar Republiek

Iedereen die de hyperinflatie van 1923 in de Weimar Republiek heeft meegemaakt zal een déjà vu hebben, iets jongere generaties die de Weimar Republiek uitsluitend uit de geschiedenisboeken kennen, zullen hier toch ook een overeenkomstig patroon herkennen.
In deze hectische tijden, waarin hordes op het eerste gezicht verstandige mensen gek lijken te zijn geworden, waarin iedereen die een 911 koopt dollartekens in de ogen lijkt te hebben, is de Porsche 996 nog steeds een oase van rust. Lang was de 996 ondergewaardeerd bij de “echte” Porscheliefhebber, een echte 911 behoorde immers luchtgekoeld te zijn, nietwaar? Maar de laatste jaren vertonen 996 prijzen een licht stijgende trend. Het blijft de 911 die de meeste waar voor zijn geld biedt, en omdat de prijzen van luchtgekoelde “Elfers” aanmerkelijk harder stijgen dan die van de 996, zal dat voorlopig wel zo blijven.

Porsche 996 Turbo 2004 Dashboard

Het blok van de de Porsche 996 Turbo

Terwijl voor de 993 Turbo inmiddels duidelijk meer dan een ton betaald moet worden, vinden we op Autotrader een nette Porsche 996 Turbo voor een dikke 40 mille. Voordeel van de Turbo (en trouwens ook de GT3) is het feit dat hij over het Mezger blok beschikt (Hans Mezger was ingenieur bij de raceafdeling van Porsche, en zodoende jarenlang hoofdverantwoordelijke voor de motoren die Porsche zoveel succes op Le Mans brachten), en dus niet te lijden heeft onder de betrouwbaarheidsproblemen van de motor in de 996 die z’n reputatie op het gebied van duurzaamheid danig verziekten. Sterker nog: een van de redenen dat de 996 zo betaalbaar is, is het 3,4 literblok uit de pre-facelift 996, dat de nare neiging heeft om zonder enige waarschuwing op catastrofale wijze in de soep te lopen. Het blok uit de 996 turbo is echter “zäh wie Leder und hart wie Kruppstahl”, zestien Le Mans zeges komen tenslotte niet uit de lucht vallen.Porsche 996 Turbo Motor

Het uiterlijk van de Porsche 996 Turbo

Een andere reden dat de 996 al zo lang in de schaduw van z’n 911 broeders staat, is z’n uiterlijk, maar voor wat betreft het uiterlijk van de 996 zou ik de volgende onbetaalbare quote van Doug de Muro (schrijft voor de website Jalopnik) willen lenen:

“Now let’s talk styling. No, the 996 isn’t the most attractive car in the world. But when you go home tonight, take a look in the mirror and ask yourself: “Am I the most attractive man in the world?” Of course you aren’t. You’re probably mediocre. You’re probably in the bottom 50% overall. In fact, and I don’t mean to be disrespectful here, but let’s face it: There’s a good chance that you are the 996 of mankind. Suddenly the car’s flaws don’t seem so bad now, do they?”

Bovendien, het uiterlijk van de Porsche 996 Turbo profiteert van aanzienlijke wijzigingen ten opzichte van de gewone 996. Zo zijn daar de prominente luchtinlaten aan de voorzijde (later ook terug te vinden op de Carrera 4S) en op de flanken vóór de achterwielen. Natuurlijk ook de onvermijdelijke turbospoiler, hier wel veel bescheidener uitgevoerd dan op z’n voorgangers. De “spiegelei” koplampen zijn wat ingetogener van vorm (vanaf 2001 door middel van een facelift op alle 996’en), en de 18 inch wielen waren specifieke Turbo exemplaren.

Porsche 996 Turbo schuinachter

De te-koop-staande Porsche 996 Turbo

Het grijze exemplaar op Autotrader wordt particulier door de tweede eigenaar aangeboden, heeft nog geen ton gelopen, en komt met de complete documentatie. “Sealgrau” is een van de beste kleuren überhaupt voor een Porsche, en de combinatie met het cognackleurige interieur zorgt voor een erg chic geheel. Er zijn genoeg mensen die hem zouden laten staan vanwege z’n tiptronic transmissie, maar afgaande op de populariteit van de optie destijds, is het voor veel mensen juist een pluspunt.

Porsche 996 Turbo Console

Dus ook al zijn het vreemde tijden, een goede 911 die nog niet te lijden heeft gehad onder het huidige prijzen circus is gewoon nog te vinden. Kijkende naar de recente prijsontwikkeling van de 993 Turbo, en ook de 996 GT3, lijkt de vraag gerechtvaardigd hoe lang de Porsche 996 Turbo nog zo betaalbaar blijft.

Porsche 996 Turbo Documentatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *