06 1851 6435 info@lekkersturen.nl

Te koop – Nur Fliegen ist schöner – Opel GT – 1972

Met deze wervende slagzin probeerde Opel haar GT tussen 1968 en 1973 aan de man te brengen. Nou is daar op zich natuurlijk wel het een en ander aan af te dingen, maar veel mensen zullen het met mij eens zijn dat het ontwerp van de GT ronduit geslaagd te noemen is.

De Opel GT 1972

Wellicht doelde deze slagzin hoofdzakelijk op de rijeigenschappen, in welk geval ik daar überhaupt geen mening over mag hebben, daar ik nog nooit in een GT heb mogen sturen.

De Opel GT en de Corvette

Je hoeft geen grote fantasie te hebben om overeenkomsten tussen het ontwerp van de Opel GT en de Chevrolet Corvette C3 te zien, z’n grote broer uit Amerika, die een jaar eerder (1967) uitkwam. Bill Mitchell’s onsterflijke “Coke Bottle Shape” met de toentertijd zeer futuristische “pop-up headlights” sprak erg tot de verbeelding, en het is duidelijk dat de heren in Rüsselheim zich door die auto hebben laten inspireren. En waarom ook niet, het ontwerp van de Corvette C3 klopt gewoon van A tot Z.

De productie van de Opel GT

De GT rolde van de band in de onlangs gesloten Opel fabriek in Bochum, in het hart van het Ruhrgebied. De carrosserie werd uitbesteed aan het Franse bedrijf Brissonneau & Lotz. In zes productiejaren kwam de teller tot 103.463 stuks. Bijna de helft van dit aantal kwam in Amerika terecht. Het is moeilijk, zoniet onmogelijk, te achterhalen hoeveel exemplaren zich nog in rijdende staat bevinden. Twee motorvarianten waren leverbaar, de 1,1 en de 1,9 liter versies. Verreweg de meesten werden met de 1,9 litermotor uitgerust, en aangezien de GT toch enige sportieve ambities heeft, is de 90 pk van de 1,9l natuurlijk ook wel het minimum. Wel is het zo dat 90 pk 45 jaar geleden veel meer waard was dan nu, aangezien auto’s toen gewoon veel lichter waren dan nu. Maar met 10,4 kg/pk gaat de GT nooit als een vlotte auto aanvoelen. Wat maakt het uit, dit is een van de goedkopere manieren om in een leuke klassieker te rijden.

Over de Opel GT die te koop staat

Het zwarte exemplaar dat op Marktplaats wordt aangeboden (en volgens de advertentie “vandaag weg moet”) heeft enig werk, maar de basis lijkt goed. De prijs is ook scherp te noemen, op gaspedaal.nl staan op dit moment zeven exemplaren aangeboden, variërend tussen de €3.400 en de €20.000. Dit is dus een van de goedkoopste (vraagprijs €3.500) . Dat dat er nog genoeg werk aan zit moet gezien de prijs geen enkel probleem zijn. Een beetje klassiekerliefhebber is niet te beroerd om zijn handen uit de mouwen te steken, ziet het zelfs als essentiëel onderdeel van de hobby. Zoals bij veel klassiekers het geval is, heeft ook de Opel GT een redelijk levendige scéne, met fora (internationaal, maar ook Nederlands), clubs en specialisten (Suselbeek in Velswijk is een autoriteit op dit vlak).

General Motors haalde de GT naam voor het merk Opel recent nog van stal, het ging om de Amerikaanse Saturn Sky die in Europa als Opel GT verkocht werd. Deze was echter geen lang leven beschoren, slechts drie productiejaren (2007-2009) vielen hem ten deel. Het koperspubliek liep er niet warm voor, en de nieuwe Opel GT (alsook de Saturn Sky) haalde de productieaantallen van zijn voorganger van veertig jaar eerder op geen stukken na.

Het exemplaar uit de advertentie is een mooie en betaalbare mogelijkheid om een stukje van Opel’s geschiedenis te bezitten, een auto die je in het wild nog hoogst zelden tegenkomt, van een merk met een rijk autosportverleden. Laten wij niet vergeten dat ene Walter Röhrl zijn naam vestigde in een Opel (jawel) Ascona.

Hier de advertentie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *