06 1851 6435 info@lekkersturen.nl

Een lesje geschiedenis – BMW 325 IX Touring – 1988

BMW 325IX 1988 E30

Foto: Grand Plaisir

De BMW E30 Touring blijf voor velen een favoriete youngtimer, zeker als je een exemplaar tegenkomt die nog niet is “verpet”. Deze prachtige 325 XI Touring met 125.000 km is zeker geen petjesauto – volledig origineel en in uitzonderlijk goede staat.

Het exemplaar in kwestie staat te koop bij Grand Plaisir voor iets minder dan tienduizend euro. Ja, dat is een hoop geld, maar het is waarschijnlijk de mooiste E30 Touring die op dit moment in Nederland te koop staat!

BMW 325IX 1988 E30 Achterkant

De advertentie vermeldt verder dat de BMW is geïmporteerd is uit Zuid-Italie.  De volledige gedocumenteerde dealerhistorie is beschikbaar en  de auto is in besliste nieuwstaat. Heeft alle opties uit die tijd, incusief airco, schuifdak,  volledig electrische ramen, en orginele BBS velgen.BMW 325IX 1988 E30 InterieurMeer mooie plaatjes van deze E30 vind je hier.

Het verhaal achter de BMW Touring is overigens fantastisch. Voor degenen die het verhaal nog niet kennen is onderstaande video de moeite waard – ingenieur bij BMW, Max Reisböck, vond de E30 sedan niet zo praktisch van vakanties met de familie dus maakte hij in z’n vrij tijd een BMW Touring. Collega’s  bij BMW waren zo enthousiast over de “Touring” van Max dat BMW de touring in productie nam.

Op BMWblog.nl staat een erg leuk artikel met wat meer informatie over de geschiedenis van de Touring.

“Max Reisböck had een probleem: er was gezinsuitbreiding op komst en de BMW die bij hem in de garage stond was te klein voor een gezin van vier personen met kinderwagen en vakantiebagage. Voor Reisböck, een overtuigd BMW rijder, die in de fabriek in München werkzaam was bij de afdeling prototypenbouw, was het duidelijk: er moest een combi komen. BMW maakte echter geen combi’s. De oplossing: dan maar zelf eentje bouwen.

The story about the invention of the BMW 3 Series Touring and the beginning of the lifestyle touring with engineer Max Reisböck

Foto: BMWblog.nl

Hij kocht een BMW 323i met achterschade en zette die in zijn garage. Als carrosserie-specialist wist hij dat het niet een kwestie van knippen en plakken zou zijn. Hij verplaatste eerst de c-stijlen naar achteren en bracht vervolgens het ontbrekende stuk dak aan. Een probleem was om een TÜV goedgekeurde achterruit te vinden die paste in de zelfgemaakte achterklep. ,,Vele uren heb ik doorgebracht op diverse parkeerplaatsen om maten op te nemen van verschillende auto’s”. Uiteindelijk had de VW Passat de juiste maat achterruit. Ook de achterklep kwam van dezelfde Passat, maar moest nog op volledig worden aangepast.

Lees de rest van het verhaal op bmwblog.nl

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *