06 1851 6435 info@lekkersturen.nl
BMW M5 E34 1993 Achterkant

Verkocht – Beauty is the Beast – BMW E34 M5 – 1993

De auto van vandaag is een BMW M5. Hij is gebaseerd op de E34 5-serie, het is niet overdreven om te stellen dat de E34 het mooiste 5-serie ontwerp van allemaal is. Eerdere modellen (de E12 uit 1972 en de E28 uit 1981) hadden dan wel de über coole “shark nose”, maar waren niet zo harmonieus vormgegeven als de E34. Latere modellen (de E39 uit 1995, de E60 uit 2003 en de F10 uit 2010) konden niet eens in de buurt komen van de schoonheid van de E34. De E39 is zeker geen lelijke auto, maar toch ook geen design-hoogstandje. De E60, tsja, over de E60 kun je veel zeggen maar zeker níet dat het een mooie auto is. Gelukkig is de F10 van vandaag de dag weer een stap in de juiste richting.

BMW M5 E34

Foto: Autosport Brouns

Aan de E34 is werkelijk geen lijn te ontdekken die niet klopt, de proporties zijn perfect. Het design wordt toegeschreven aan Ercole Spada, en als je zoals hij het design van de Aston Martin DB4GT Zagato op je naam hebt staan, ben je als auto ontwerper bij leven al een legende.
Genoeg over het uiterlijk gesproken. Vroege versies van de E34 M5 (tot en met eind ’91) beschikten over de 3,6 liter versie van de S38 motor, latere versies hadden 3,8 liter slagvolume. De S38 was een doorontwikkeling van het M88 blok dat in de jaren ’70 in de legendarische M1 werd gebruikt, en dat was weer een motor die gebaseerd was op de M30, waarvan de eerste exemplaren in 1968 werden geproduceerd. Toen de E34 M5 op de markt kwam in 1988, beschikte hij dus over een (in de basis) antieke motor.

BMW M5 E34 1993 AchterkantHet exemplaar dat bij Autosport Brouns in Heerlen (autosportbrouns.nl) te koop staat is een 3,8 uit 1993, met 115.000 kilometer en een prijs van €17.900,-. De auto staat reeds meerdere maanden te koop, toch moet er, gezien de staat van de auto, wel een liefhebber te vinden zijn die dit bedrag voor de auto over heeft. In deze staat zijn deze auto’s namelijk redelijk zeldzaam, en meer nog dan bij de meeste andere auto’s betekent goedkoop vaak duurkoop. Een “goedkope” of een “dure” kopen, het is meer een kwestie van: pay now or pay later. Alhoewel E34 M5’s in aanschaf (nog) redelijk betaalbaar zijn (zo is dit exemplaar voor €18k een van de duurdere op de markt), is het onderhoud een redelijk prijzige aangelegenheid. De motor is, zoals gezegd, een redelijk antiek apparaat, waar de mannen van BMW (motorenbouwers bij uitstek) toch nog 90 pk/liter hebben uit weten te persen. Dat maakt hem kwetsbaar, wat overigens niet wil zeggen dat het blok met het juiste onderhoud niet goed is voor meerdere honderdduizenden kilometers. Het onderstel van de 3.8 versie is voorzien van electronische dempers (EDC), indien deze vervangen moeten worden (en vroeger of later ben je aan de beurt), is het zaak om over diepe zakken te beschikken. Sowieso is het een must om voor het onderhoud een specialist te vinden die tot in de intiemste plekjes bekend is met klassieke M mobielen. De garage om de hoek heeft zelden de know-how, en de BMW dealer heeft ook al jaren niet meer zo’n ding in de werkplaats gehad.

BMW M5 E34 1993 ZijkantToch zijn deze overwegingen niets meer dan kanttekeningen bij de lofzang op de E34 M5. De laatste M5 met de voor BMW zo typerende atmosferische straight six, met een geluid om kippenvel van te krijgen. Als eigenaar van een auto uit de M-stal met ook een hoogtoerige atmosferische zes-in-lijn in het vooronder, kan ik melden dat 7000 toeren met de ramen open in een tunneltje een welhaast religieus moment is. Bovendien is het zo dat deze auto ontworpen is in een tijd dat ontwerpers en ingenieurs zich amper druk hoefden te maken over allerlei vreugdebeperkende wettelijke voorschriften (CO2, voetgangersveiligheid, geluid, om er maar eens een paar te noemen) zodat de auto heel “puur” is geworden. Excuses voor dit gruwelijke modewoord overigens. In de muziekwereld zou je de auto geloof ik “unplugged” noemen. Een F10 M5 van vandaag de dag rijdt rondjes om de E34 M5, toch zou ik, mocht ik voor de keus gesteld worden, sneller voor de E34 kiezen dan mijn vriendin kan zeggen “ikbenzwanger”.
Wellicht is dit een mooi moment om de legendarische achtervolgingsscene uit de film “Ronin” weer eens te zien. Robert de Niro (in een Peugeot 406) achtervolgt de slechteriken die over een 3.6 (te herkennen aan de turbinewielen) E34 M5 beschikken.

De scene kan zondermeer wedijveren met de bekende achtervolgingsscene uit “Bullit“, waarin uiteindelijk een Dodge Charger wordt afgeschreven. Ook de M5 komt overigens niet ongeschonden uit de strijd. Saillant detail: de M5 wordt bestuurd door een vrouw, en alhoewel ze dat helemaal niet onverdienstelijk doet, kan ze de 406 maar niet kwijtraken….

BMW M5 E34 1993
Een laatste overweging bij deze auto: hij heeft alles in zich om in waarde te gaan stijgen. De laatste M5 met atmosferische straight six, de laatste handgebouwde BMW van de M divisie (twee arbeiders waren 110 uur bezig om de wagen in elkaar te schroeven), tijdloos design en, last but definitely not least, lage productieaantallen (slechts 12.000 gebouwd). En dat in een tijdperk waarin banken nog niet eens een magere 2% rente op je spaargeld geven. Hij zal wellicht niet direct de E30 M3 achterna gaan, maar de prijzen van die auto bevinden zich reeds in de stratosfeer. Die van de M5 hebben nog wel een weg omhoog af te leggen. Ik ga ervan uit dat €18k voor een E34 M5 in deze staat over vijf jaar erg goedkoop lijkt. Zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent!

BMW M5 E34 1993 Interieur

Ook een leuke auto gezien – laat het dan even weten en stuur een mailtje.

This Post Has 2 Comments

  1. ingmar strijdonk

    goedemorgen, is deze auto nog te koop?

    1. C.J.

      De auto lijkt verkocht, ik zal de titel aanpassen.

      Wellicht is deze nog te koop
      http://eec.elmojohn.nl/index.php?module=voertuigen&itemID=45&buttonID=5

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *